Natur Pur

Jeg liker ord som rimer. Og jeg liker ord som betyr noe. For meg. Og jeg liker tysk. Ofte kan ordet ‘pur’ komme bak et ord på tysk for å understreke at noe er ekte. Berlin Pur – det ekte Berlin. Wolle Pur – ekte ull. Ikke noe tull, altså. Og hvem liker ikke ekte vare?

På norsk bruker vi ordet pur om det samme. På norsk kan det betyr ren, ekte, ublandet: det pure gull. Eller det kan også bety svært, helt: pur ung.

Natur Pur er et uttrykk jeg kjenner på tysk, og jeg liker det så godt. Jaja, rimet, ja. Men så er det jo noe med den ekte naturen, ikke sant. Vi sier jo ikke ekte natur eller ren natur på norsk. Men Natur Pur, derimot. Det forstår jeg. Det gir mening!

En person sa til meg at mennesker trives så godt i naturen fordi det er det eneste som er ekte. Det har jeg tenkt veldig mye på i det siste.

Mange bruker naturen for å styrke både kropp og ikke minst sjela. Det er medisin på grønn resept. Mens vi før i verden var mye ute og jobbet og slet med å skaffe folk og fe mat og vann, ikke sant. Vi gikk eller rodde eller seilte i åpen båt. Hest og vogn. Ja, dere skjønner. Nå sitter de fleste av oss på en kontorstol og stirrer inn i en dataskjerm. Om kvelden sitter vi i sofaen og stirrer på fjernsyn, iPad eller telefonen. Er det rart vi blir sjuke?

Det som er så godt med naturen at den bare er der for deg. Du kan vandre gjennom årstidene på kjente stier. Naturen gir trygghet, synes jeg. Og så kan man jo alltids begi seg ut på nye veier og høye fjell og ukjent farvann. Spennende, artig. Natur Pur byr deg opplevelser, endorfiner og adrenalin. Er det ikke herlig?

Alle vi her i nord og ved kysten vet jo at naturen byr på utfordringer. Vi kan ikke stole helt verken på årstiden, yr eller værtegn. I naturen må man faktisk stole på seg selv. Og du lærer deg jo det. Både the hard way og på nydelig vis på de fineste dager. Og vi kan alltids slå av en værprat. Kunnskap og opplevelser og historier om været er allmengyldig. Det synes jeg også er fantastisk. Du har alltid et tema å ta opp når du treffer en kjenning eller en fremmed. Bare pek opp mot himmelen eller på bølgene på havet, så er du i gang, liksom.

Det er deilig med masse vær. Mens jeg før brukte dårlig vær som unnskyldning for å holde meg i sofaen, så er jeg blitt hekta på vær. Er det vind og regn. Er det kaldt og glatt. Av og til er det alt på en gang og – mørkt som i svarteste helvete. Jeg digger det. For jeg er godt forberedt og har adekvat utrustning. For jeg har regntøy som fiskere bruker og støvler som gårdbrukere bruker. Og lue, caps og votter, selvsagt. Refleksbånd og hodelykt. Ull og dun og fleece, og nå har jeg jammen endelig kjøpt meg ulltruse. Jeg kjenner at virkelig at jeg lever og tar i mot det naturen byr på av drittvær! Her kommer jeg i blåsten! Juhuu!

Og det er klart. Jeg begir meg ikke ut på langtur på ukjente steder uten å å vurdert alle fjellvettreglene. Og på sjøen tar jeg ingen unødig risiko med å utfordre vær og vind med egen båt. Garantert!

Så. Vær. Du finner ikke mer ekte natur enn det. Og så er det deilig med en kopp te når jeg kommer heim!

Det handler vel å bruke naturen med respekt og ferdes sporløst, selvsagt. Spille på lag med naturen, ikke sant. Og vi ser jo hvilke konsekvenser det får når vi mennesker går for langt og forstyrrer balansen. Men denne teksten skulle ikke handle om klima og miljø på den måten. Men naturen skremmer oss jo for tiden og prøver vel si i fra at det er nok misbruk nå. Og ja. Vi mennesker er avhengige av naturen. Vi har jo bare ikke skjønt det skikkelig enda. Eller vi glemte det et sted underveis.

Og tenk nå på hva den gir oss av glede og gaver. Det som er det aller beste med naturen er at den er ikke falsk, den lyver ikke. Den lover ikke ting den ikke kan holde. Den faker ikke. Naturen har ingen skjult agenda eller er maktsyk. Den har ingen prestasjonsbehov eller kommunikasjonsproblemer. Den dropper deg ikke, den ghoster deg ikke. Den svikter deg ikke. Den  er ikke avhengig av Internett eller tekniske løsninger. Den venter alltid og tolmodig på deg. For naturen har alltid tid og er aldri for travel til å møte deg.

Naturen trenger ikke teams eller outlock-kalender eller smartklokke med sekundviser og pulsmåler. Den fikser seg sjøl og det meste for deg.  Og som takk for oss for tiden vår på jorda, så har vi føkket det skikkelig til for naturen, for hverandre og for deg og meg. Vi har ikke ren samvittighet. Vi er noen ekte drittsekker. Vi mennesker er vel mer faenskap pur… Det er vi gode på. Det kan vi! Så vi har jammen mye å lære!

Natur Pur – du får ikke noe mer ekte enn det i universet, liksom. Og jeg vet at naturen gjør meg gladere og friskere og full av undring. Jeg får luftet tanker og hjelp til å løse livets floker. Jeg finner trøst og styrke i naturen. Tenk at regnet kan gråte med meg, og stormen blir sint på mine vegne. Og lyset og lyden av tjelden gir meg håp. Og sommeren. Sommeren kommer jo alltid tilbake til meg. Natur Pur er faktisk rein magi!

Og kanskje verden ville vært et bedre et bedre sted hvis flere mennesker var mer i naturen?

Så hvis du vil være snillere med deg selv og bli snillere med andre, – du vet hva du kan gjøre, du vet hva du kan prøve. Det er bare å skru av TVen, logge seg av og gå ut! Der finner du det eneste ekte!

Og hvem vet. Kanskje kommer tankene flyvende med fuglene til deg. Kanskje spirer håp og drømmer med en løvetann som lyser mot deg. Kanskje vinden gir noen svar på de spørsmål man ikke visste at man kunne stille seg?

Så ta på deg skoene og kom deg ut! Natur Pur venter på den ekte deg!

 

Margit Langseth

1.11.2023

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg