Fly flate!

Jeg reiser litt. Av og til.  Det har jeg gjort siden jeg startet min flypassasjerkarriere i 1990 da jeg forlot det helgelandske øylivet og dro til Bergen for å studere.

Da jeg ti år senere vendte tilbake til Helgeland igjen, så visste jeg at det kom til å koste en del å reise. Til Oslo. Å besøke venner i utlandet. Holde kontakt med folk og familie rundtomkring. Sånn er det å bo i distriktet, tenkte jeg. Det er helt greit, tenkte jeg da. For den gangen kunne du kunne få kjøpt deg en rimelig bolig. Et hus med egen hage kostet ikke skjorta, liksom. Men. Både verden og ikke minst husprisene har endret seg siden den gang. Betraktelig.

Prisene på fly er avhengig av konkurransesituasjonen og varierende driftskostnader. Etter pandemien ble avgangene færre og prisene steg. 

Regjeringen satte i 2023 nye kriterier for anbud i FOT- rutene, og de dyreste billettene på Widerøe ble redusert. Ja, så de som  hadde råd til de dyreste billettene fikk bedre råd, liksom. Mens vi andre måtte betale det samme og verywellsådet, og vi ser at flyene fortere blir fullere.

I tillegg må vi ofte overnatte på et flyplasshotell om vi skal utenlands. For gjennomgående billett er for kostbart. Vi må også legge inn et alternativ B og gjerne C i tilfelle flyet ikke lander lokalt. En oval helg blir fort ei heil uke, da. Alt blir omtrent dobbelt så dyrt enn vi i utgangspunktet trodde.

Jeg søkte etter en flybillett fra Santiago i Spania til Sandnessjøen nylig. 37 000,- ble det rimeligste alternativet. En vei. Så jeg booket heller i flere etapper og overnattet på Gatwick på returen. Et døgn ekstra reising. Heimreisen fra Spania kostet likevel omlag like mye som ei uke charterferie i syden. All inclusive. For to.

Vi husker vel alle oppslaget på NRK om familien på fire fra Kjøllefjord som ikke kunne feire jul hos familie på Helgeland fordi flyprisen fra Mehamn til Sandnessjøen eller Mosjøen kom på over 53 250,-.

For min familie på fire kostet det 20000,- i flybilletter å delta i hver av mine nieser og nevøers konfirmasjoner i Oslo. Det ble totalt omlag 120 000,- på 10 år. 

Og vi har selvsagt ikke hatt for vane å ta med ungene på reiser til verken syden eller andre steder da de vokste opp. For det var vel egentlig ikke mulig for oss selv med to helt normalt greie inntekter.

Jeg har egentlig aldri klaget. Jeg gjør det ikke nå heller egentlig. For det er ikke verst for meg. Som kjøpte hus før husprisene spratt opp i himmelen. 

Klart. Klart vi er heldige på Helgeland som har nærflyplasser, selv om det er færre avganger enn før. Og hvis du kan vente med reising til om sommeren er det reine luksusen å kunne reise med direktefly fra Sandnessjøen til Oslo. Om du finner ledige billetter, da.

Men bor du i nærheten av en norsk storby kan du reise direkte til London eller en annen by i Europa for 599,-. Så fly flate. Hvorfor må det være så dyrt for alle oss andre å reise med fly?

Jeg bare spør.

 

Margit Langseth

Først publisert i Helgelands Blads ‘Helgestemmen’ 26. februar 2026

Foto: Stokka Lufthavn Sandnessjøen ‘Bybussen’ (c) Margit Langseth

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg