Don’t be an asshole

På min Camino-vandring fra Portugal til Santiago de Compostela møtte jeg en amerikaner som hadde angret på sin oppførsel blant annet da han var leder i et større IT-selskap. Som ny pensjonist gikk han den franske Caminoen sammen med sin nevø for et par år siden. Det forandret livet hans, sa han. Han fikk tid til å tenke og reflektere. Og han lagde seg da noen nye leveregler. Han fikk også senere tatovert et Caminoskjell på innsiden av armen sin, så han ALDRI skulle glemme dem.

Her er hans regler, slik jeg husker dem fortalt:

  1. Don’t be an asshole
  2. Help other people if you can
  3. Do no harm – as much as possible don’t make things worse for others
  4. Give back to others when they make an effort for you

Både mannen, reglene og det at han fortalte sin historie så åpent og ærlig etter kort tids bekjentskap gjorde sterkt inntrykk på meg.

Jeg ble også enda mer klar over at min egen takknemlighet. For at jeg kan være den jeg er på jobb og har gode kolleger og en flott leder. Jeg kan være meg sjøl, liksom. Takknemlighet. For veldig mange andre ting jeg kanskje tar for gitt i livet. Takknemlighet.

Jeg er takknemlig for folks raushet og omsorg ovenfor meg. Og jeg vil prøve enda hardere tilbake. Menneskers raushet, tillit og omsorg for hverandre er så viktig for oss alle. For meg – og for deg. Så. Ikke sår andre, vær grei, men tør også å være ærlig. Og – for Guds skyld, og for din egen skyld og for min skyld – bruk folkeskikk! God folkeskikk og sunn fornuft er slett ikke dumt. Og vær lydhør for det ditt hjerte forteller deg. Hjertet snakker alltid sant.

Vi er alle så viktige for hverandre og alle har vi en psykisk helse! Også jeg. Jeg kan bære tunge tanker og spekulere mye, selv om jeg er blid utenpå. Og jeg kjenner stadig flere som sliter, noen mer, andre mindre,- og så snur det jo enten opp eller ned eller begge deler. For livet er vel sånn, kanskje. Og noen velger dessverre å gi opp livet.


Vi er alle viktige for hverandre. Det du sier og gjør eller velger å ikke si eller gjøre – det betyr noe for andre. Du kan snu humøret og tankene og dagen til noen. Tenk på det, du! Det er både skummelt og fantastisk!

Så lag deg en god dag. Lag en god dag for noen, og du blir garantert glad selv. I det minste, kjære folk: Don’t be an asshole!

 

Margit Langseth

10.10.2023

Verdensdagen for psykisk helse

 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg