Brasøy i blodet

 

Du har nok hørt det før. At Gud skapte verden og hadde en neve stein og grus til overs. Der! Tenkte han og sletret den siste neven utover Helgeland. Det hellige landet. Noen småsteiner dalte ned over Herøy, og litt smågrus dannet øygruppa Brasøy. Jaja, tenkte Gud. Måtte menneskene her bli ekstra sterke i troen. 

På Brasøy bor de beste folkene jeg vet om. De har superkrefter og er sterke i lag. Når de samler sin gode energi, så kan alt skje. De bygger hengebroer og flytebroer på ufremkommelige steder. Noen ønsket seg en gapahuk man kan snu etter været. Og, – vips! Tenk at selveste Jens Stoltenberg valgte Brasøy og holdt pressekonferanse på Kråkebollen kafé. Velkommen til Norges fineste bobilcamp, Tanghuset Arena! Jeg må jo også nevne alle publikumsrekordene når det er konsert eller forfatterbesøk. Ja, 200% oppmøte er som ny rekord hver eneste gang, synes jeg.

Det bor bare 41 fastboende i Brasøy. De tar godt i mot deg. Vi har verdens beste nærbutikk med godt utvalg og topp service. Mangler du skruer eller luer eller kopptuer – alt du trenger får du her. Mangler du en oppskrift eller vil slå av en trivelig prat, så får du det helt gratis. Vi hyttefolk bruker butikken til både handel og skravel, og jeg synes du bør skjemmes om du ikke støtter nærbutikken på øya vår. 

Ja, for meg er Kopen det aller beste med Brasøy. Kaffekroken der du putter penger på en sparegris, ikke sant. Her er det plass til alle. Fastboende og feriefolk og fremmedfolk benker seg rundt bordet og løser all verdens problemer. Jeg husker en gang stemninga stod skikkelig i taket. Vi var bare kvinnfolk der og kunne endelig dele litt ekstra og få tid til å løse våre egne verdensproblemer. Latteren var løssluppen.

Folket i Brasøy har humor, dybde og har opplevd både alvorlige og tøffe ting. Et sommerparadis er ikke alltid like idyllisk. Smått kan også være svart og sårbart. Brasøy kan være et sant helvete når naturens krefter prøver å jage menneskene vekk fra det steinete øyværet. Kanskje just derfor har folk fått en egen kraft her ute i havgapet. Muligens er det også sånn på Myken eller Vega eller Træna eller Bardal eller Åkerøya eller Tjøtta. Du vet sånne steder du bare kjenner deg heime og har det gjævt. Et sted med flotte folk som gir deg livsglede og mot, som vil ha deg akkurat som du er og du føler deg fri. 

Jeg er minst fjerde generasjon kvinne som hører til her ute. Tre generasjoner formødre vokste opp på tre holmer som ligger strødd som småstein ute i sundet. Men jeg var nesten aldri her i min barndom. Jeg har ikke arvet noe hus her. For tyve år siden lette vi bare etter en hytte på Dønna eller Herøy, og da jeg kom til Brasøy, så kjente jeg dette var det rette stedet for meg. Og sånn ble det.

Klart det er en vakker del av kloden her ute. Og jada, det er fint overalt på øyene rundt på Helgeland, men ingen blir upåvirket av Brasøy. For det skjer noe rart når du trør i land. Jeg vet. Jeg vet, og jeg har mange ganger sett det skje med andre. Så jeg håper du tar deg god tid en dag til å oppleve Brasøy og folkene som bor her. Men jeg må advare deg. For når du først kommer hit, så er det en viss fare for at du får Brasøy i blodet,- og da kan du bli avhengig. 

Margit Langseth

‘Helgestemmen’ publisert i Helgelands Blad fredag 17. mars 2023

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg