‘Allo ‘allo!


Mange av oss husker kanskje komiseriene ‘Allo ‘allo og Fawlty Towers fra fjernsynet,- en kafé med forviklinger og et katastrofehotell.

En periode var Sandnessjøens eneste hotell litt som en kaoskomedie. Det var bare det at det var ingen som lo. Ingen. Det en gang så ærverdige Hotell Syv Søstre fallerte i kvalitet og omdømme så den gamle direktør Andresen må ha snudd seg i graven. Hotellet stod ikke akkurat fjellstøtt lengre som sitt navn skulle tilsi, for å si det pent.

Vi grudde oss nesten til å gå ut å spise, og var ekstra nervøse om vi inviterte gjester eller organiserte arrangementer. Tørre koteletter, frossen kylling og samme saus til alle var noe av mine minner som er omkranset av utdaterte lampetter og innrammende plakater som hang skjeivt i glasset på vegger som flasset maling. Kanskje ikke så rart at det, i følge kilder, begynte å spøke i hotellets eldste fløy. Jeg hadde sikkert også gått igjen om jeg hadde vært en stolt hotelldirektør som hadde sjekket ut for siste gang.

Og ja, jada jada, jeg vet jo at det er utfordrende å drive restaurant og kafé. Jeg har også prøvd meg på å balansere, reklamere og rekruttere. Så kan jo hvem som helst av dere bare prøve å drive et hotell med flere titalls rom et sted i distriktet i tillegg.

Sesonger, konjunktursvingninger, matvaresvinn og kresne kunder. Rekruttering av flinke fagfolk som vil bli i jobben. Så er jo alt opp til været og kronekursen og så BAM! kom en pandemi som la alle land øde som om alle mann var døde.

Jeg vil framsnakke byens hotelldirektør som absolutt er sprell levende. Vår alles kjære Per Kristian Nystad. Han er utrolig dyktig, arbeidsom og har et stort smil. Han går så raskt gjennom byen at det er ikke alltid tankene følger med like fort. Han er alltid et steg foran. Det er travelt å drive to hoteller, et vanlig hotell og et leilighetshotell. Og ferie,- hva er det?

Per Kristian er en ildsjel av rang som bidrar til å styrke heile samfunnet. I lille Sandnessjøen. På Helgeland. Han har ideer og vyer for reiselivet. Han er i front for å kjempe for utdanning innen restaurant- og matfag. Han heier på andre lokale kafeer og restauranter. Han tenker stort og høyt. Han omtaler sine kokker som om de er konger og Britt er kronprinsesse, og han skryter av servitørene og heile staben. Sammen gir de også tilrettelagt arbeidspraksis med god oppfølging. Ungdommen får sommerjobb. Og øyværingene får sjølsagt øyertpris om de ikke rekker siste ferge eller første fly! Fantastisk!

Per Kristian Nystad og staben burde få en pris for sin samfunnsinnsats! For Per Kristian støtter og stiller opp og gir seg ikke på tørre møkka. Dette skal vi få til! Det ordner seg.

Jeg er stor fan av stedets hotell. Jeg blir alltid godt tatt i mot. Som dronning Sonja, stamgjesten, og hennes følge. Servitøren Brandon kaller meg for prinsesse. Klart ei gammel kjerring blir sjarmert. Jeg tar alt på menyen, jeg. Full pakke. Og både mat og drikke – alt er godt. Og jeg har klagd litt en gang, og ble som svar møtt med takk og full oppvartning. Og jeg sa jo i fra fordi jeg er glad i hotellet mitt. Jeg vil det beste, liksom. Og jeg kommer alltid uansett tilbake.

For det er stemningen som gjør at jeg føler meg heime på Scandic Syv Søstre. Det er folkene som ser meg og smilene jeg får. Og jeg får alltid en kaffe selv om restauranten er stengt. Det er så fin og hyggelig atmosfære med fine, delikate grønne farger. Det er kunst på veggene. Hans Nordengs gigantiske maleri over Syv Søstre har erstattet Syv Søstre i metall. Jeg blir glad, trygg og det er alltid noe nytt å kikke på. Det er topp kvalitet og ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Jeg får lyst å sjekke inn en gang der nede. Jeg drømmer om en suite på toppen med utsikt over hele verden. Og en dag så kommer jeg med toalettveska mi og ber om et rom. Jeg gleder meg allerede!

Så. Nå håper jeg at direktøren og alle ansatte får en vel fortjent juleferie. Hvil dere godt så dere blir klare for et nytt år!

Jeg sier til deg at du ikke aldri må flytte, og jeg mener det. Jeg sier til deg at du må ta godt vare på dine ansatte. Og jeg håper de ansatte tar vare på deg.

Om jeg ikke har en formell pris å dele ut til ildsjeldirektøren, så setter jeg enormt stor pris på deg! Det skal du vite, PK, og nå vet du det i alle fall.

Så håper jeg også at gammeldirektøren har funnet sin fred. Jeg er i alle fall stolt. Hallo, hallo, dere! Nå er det alles jobb å ta vare på og sette pris på det beste hotellet på Helgeland. Grand Hotel Syv Søstre med ein restaurant Alo. Måtte min hyllest ljome mellom alle fjell og gi gjenklang  på heile Helgeland.

Scandic Syv Søstre – Sandnessjøens perle!

 

Margit Langseth

15.12.2023

Takk for lån av foto, PK!

2 kommentarer
    1. Du får det sagt, som alltid, dyktige Margit! Jeg kunne ikke vært mer enig, PK er utrolig positiv og dyktig og fortjener absolutt en pris for sin innsats🏆

    2. Så bra Margit og så fortjent. Du er så flink å få sagt disse sannhetsord. Heier på både deg og hotelldirektøren👏👏👏❤️❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg