Du er oppsagt :-)

Er det bare jeg som synes at det blir litt for mye blunkeblunkehjertehjertesmiljefjeshjerte og kosogklemz? Junior som nylig har fått seg mobil sender meg sms med ti smilefjes på. Det synes han er så gøy. Jeg har prøvd å forklare at ett smilefjes er nok, da klarer jeg kanskje å se hva fjeset gjør og hva det skal bety. Eller kanskje han sniker inn et surfjes innimellom for å erte meg? Uansett, jeg ser det ikke, det blir for mye. Dessuten trenger jeg nye briller. Eller skriv så jeg forstår det.

For en tid tilbake meldte Aftenposten om at språk gjør barn kloke. Man må snakke med barna på skikkelig vis for å bygge deres hjernestrukturer, kunnskap og evne til å kommunisere. Så det nytter ikke bare med LOL, OMG og serr -. Mulig jeg er mest sær,- men jeg bruker aldri forkortelser når jeg skriver sms til barna. De må lære å lese og skrive skikkelig så folk forstår hva de mener. Lære å bruke ordene og lære å stave dem sånn høvelig riktig. Og budskapet blir ikke tydeligere med hundre smilefjes. Tvert i mot. En smiley eller annet tegn. Hva er det man kaller det, molly, mohitas eller noe annet på m …,-  jeg vet ikke en gang hva det kalles,- kan forsterke en setning eller et utsagn,- eller det kan modifisere det. Eller du kan bli steike forvirret hvis det sendes ut signal som er vanskelig å forstå. Er dette en spøk eller er det alvor? Ironi er ikke alltid enkelt å se i skrift eller bilder. Det kan oppstå misforståelser når det er litt usikkert hva avsenderen egentlig mener. Jeg stemmer for å bruke ord og setninger,- prøv å forklare hva du vil si,- du har det ikke så travelt! Jeg skal i alle fall prøve å gjøre mitt beste for å legge om kursen.

Som privatperson bruker jeg også smilefjes på sosiale media. Men hjerter vet jeg ikke hvordan man lager, heller ikke det andre jeg ikke husker hva heter, og jeg har klart meg likevel, tror jeg. Men jeg er neppe trendy, kanskje bare godt voksen og litt grinete. MEN JEG ELSKER AT FOLK GIR MEG VIRUTELLE kaker og salutter og blomster når jeg har facebook-bursdag eller noe annet artig skjer i livet mitt. Selv om jeg hadde satt mer pris på om noen ringte eller stakk innom og sa «hei». Det skjer ikke lengre,- og det er mulig det er noe med meg?

Men uansett,- skal du søke en jobb, sende en mail på jobb som er passe viktig eller skal du markedsføre din bedrift. Vær så snill: ikke bruk smileys eller hjerter. På meg virker det mot sin hensikt. Dette er for meg signaler for privat bruk. Det virker useriøst og uproft. Skriver du er mail med en arbeidsordre, så unngå smilefjes – for kanskje tolkes det som ironi? Eller: “Du fikk ikke jobben 🙂 “. Det kunne være ment som en oppmuntring eller det kunne være ment som slag under beltestedet. Ikke godt å si, men slikt har ingen finesse. Uansett, undersøkelser viser faktisk at menn reagerer sterkt negativt til slike signaler i mer formelle sammenhenger,- og ofte er det nettopp disse som er sjefer som representerer de store kundene,- hva er galt med å bruke ord? Norsk ordtilfang er stort og mangfoldig, og det finnes ord for det meste. Ord er også symboler, ord skaper liv og ord skaper farge. Bruk språket!

Nå skal det sies at språkrådet har skrevet om at kanskje en gang i fremtiden vil smilefjes også slik bli en del av språket. Og det er det jo allerede, på et vis. Godt mulig jeg om ti år vil le over det jeg skriver nå. Men la oss slippe dobbeltkommunikasjon, motstridende signaler og overdrevent bruk i formelle sammenhenger. Hvem vil vel lese avisen og dødsannonser eller salgsprospekter på hus med smiljefjes og gråtefjes? Ikke jeg.

Symboler har eksistert fra tidenes morgen. Vi har helleristningene,- vakre, spennende illustrasjoner av jakt, dyr og mennesker. Men disse kan være krevende å tolke. Er det en skiløper eller er det en kanopadler? Det er kanskje heller ikke så viktig. Kunst har heller ingen fasit. Jeg tenker meg at skriftspråket som har utviklet seg gjennom lang tid gir oss en verdifull skatt som skal utvikles med nye ord og uttrykk med bokstaver, helst. Prikker og streker og klammer er ikke det samme, selv om det kan fungere i enkelte former. Et smilefjes eller tommelen opp til noen som nådde fjelltoppen. Et hjerte til kjæresten på sms.

Men aller helst vil jeg at det skal stå «jeg elsker i deg».

 

Margit Langseth

10.12.2005

 

Foto: “Wegomlegging, ja, akkurat, ja”. (c) Margit Langseth. Belgia, 2015.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg