Det er lov å bruke hodet!

Da jeg var liten fantes det ikke røykvarsler.

Da jeg var liten røkte gravide damer.

Da jeg var liten fantes det ikke sikkerhetsbelter bak i bilen.

Da jeg var ungdom var det røyking tillatt på de bakerste seteradene på Twin Otteren.

Da jeg var liten brukte vi ikke redningsvest.

Da jeg var liten fantes ikke sykkelhjelm.

Det fantes ikke sykkelseter for barn heller, tror jeg.

Da jeg var liten fantes ikke GPS, mobiltelefon eller dødmannsknapp.

Jeg er ikke fanatisk, selv om jeg kanskje er mer enn en smule engstelig for at noe skal skje mine barn. Men joda, de får klatre i trær, bruke kniv, skyte med gevær, kjøre båt og gjøre andre ting som man må lære å beherske. Men vi har heldigvis røykvarslere, vi røyker ikke, vi har god sikring i bilen, vi mobiltelefon og kan ringe 113 hvis vi må, GPS som viser veien og vi har alltid dødmannsknapp og redningsvest på oss i båten, og vi har ALLTID ALLTID ALLTID sykkelhjelm på når vi sykler.

Mens det meste av det som er ramset opp ovenfor i dag er regulert av lover og regler, så er det fortsatt ikke påbudt med sykkelhjelm. For meg er det en merkelig gåte. Trygg Trafikk lister opp alle fordeler sykkelhjelm gir for å forebygge hodeskader. Vi har vel alle hørt noen historier fra virkeligheten om sykkelulykker både med og uten hjelm. Likevel gikk Statens vegvesen i 2007 mot et forslag om å innføre hjelmpåbud. Det synes jeg er merkelig, rart og ikke minst utrolig lite klokt.

Syklistenes landsforbund sier de er for bruk av hjelm, men mot et påbud. Dette forstår jeg heller ikke,- skal ikke denne interesseorganisasjonen ivareta syklistenes beste? Det virker inkonsekvent, i mitt hode. Det vil slå beina under for alle bysykkelordningene, sier informasjonssjefen i Syklistenes Landsforbund til NRK Sørlandet 22.06. 2014. De mener også at færre vil bruke sykkel hvis det blir et påbud. Det skjedde visstnok da hjelmpåbud ble innført i Sverige, det ble færre under 16 år som syklet. Det opplyses ikke noe om årsaken til denne nedgangen, men kanskje det er økonomiske årsaker til dette? Kanskje Syklistenes landsforbund kunne sponse hjelmer til barn under 16 istedenfor å gå på akkord med barns sikkerhet. Kanskje ville de rekruttere flere medlemmer, og skaffet seg et bedre omdømme? Det må da også være mulig at en hjelm følger hver sykkel i bysykkelordningen?

For hva er egentlig problemet? Penger? Min mening er at det er rein og skjær uvilje eller tåpskap som vi sier på nordnorsk. Det er lov å bruke hodet! Dette burde være en genial anledning for Syklistenes Landsforbund til, sammen med næringsliv og offentlige instanser, til å få et enda større fokus på syklistenes sikkerhet på alle vis. Forsikringsselskapene ville garantert stilt opp forebyggende tiltak, heller enn å betale ut store forsikringssummer til de som fikk varige og alvorlige skader. Eller?

I samme artikkel fra NRK sier at 58% av de spurte i en undersøkelse mener at hjelm bør bli påbudt. Det vises til at det det ikke er noen politisk vilje til å innføre et hjelmpåbud. Dette gjør ikke saken mindre ulogisk. Var det ikke noen som sa at det var folket som skulle styre dette landet? Vi er inne i det såkalte grønne skiftet politisk, – det skal bli bilfritt og sykkelvennlig både her og der. Men at mennesker, både fedre, mødre og barn, faktisk redder sitt liv med å bruke sykkelhjelm,- det er visst en privatsak og ikke særlig samfunnsøkonomisk. Trafikksikkerhet er ikke så viktig hvis du sykler, selv om du kjører full pinne på racersykkel eller el-sykkel både bortover og for ikke å snakke om nedover. På glatta, over isbelagte sølepytter, på løsgrus, på en hullete vei, på humpete brostein og land trikkeskinnespor. Hørte jeg noen rope på Statens Vegvesen?

Norge har en lang vei å gå (eller sykle) for å kunne måle seg med resten av Europa eller for øvrig andre land med tanke på tilrettelegging for syklister.

Jeg var i Australia i 1993 – der var påbud av hjelm allerede innført et par år tidligere. I dag har land som Finland, Island, Sverige, Canada, New Zealand og deler av USA en lov som påbyr sykkelhjelm. Jeg tenker at de er kommet et stykke lengre enn oss. Jeg kan ikke tenke meg at noen norske selskaper med god HMS-politikk vil la sine ansatte sykle uten hjelm i løpet av arbeidsdagen. Har dere hørt om noen? På skolen til mine barn ble regelen for påbud av hjelm ved sykling til og fra skolen fjernet i et eget møte i skolens FAU. Skolen manglet lovhjemmel. Hørte jeg Ola Dunk?

Noen sammenligner sykling i Norge med sykling i Nederland eller andre land. Det er for øvrig ikke sammenlignbart. Det er mange grunner til dette. Blant annet blir syklistenes sikkerhet tatt mer på alvor, og Norge har noen flere utfordringer, både med tanke på forhold knyttet til både natur og kultur.

Jeg bodde i Tyskland i 1994. Der var det røde oppmerkede sykkelstier i veier og på fortau. Det var egne trafikklys for syklister. Og nåde de gående (som meg som ikke skjønte systemet med det samme) som kom i veien for en sykkel. Og syklistene ringte frenetisk med sykkelklokka for å varsle da de kom syklende i sittende stilling på sin gamle sykkel uten gir. De har en kultur for sykling. De har også kultur for stygg banning hvis gående skulle forville seg inn på en sykkelsti. Disse ord skal ikke gjengis her.

I Nord-Tyskland, Nederland og Danmark er landskapet også særdeles flatt,- så den farten du oppnår på sykkel må du sørge for å trø deg fortjent til. Jeg tror ikke du finner mange sykler med mer en tre gir. Det er også et annet klima, – mindre is, snø, slaps og det er en infrastruktur og ikke minst en sykkelkultur. Ingen av disse landene har påbud for sykkelhjelm. Og selv Nederland hvor barna er født med en sykkel festet til kroppen, hvor du finner sykler i alle varianter og i et stort antall, ser du bare meget sjelden en hjelp. For meg er det likevel ikke noe argument for at vi ikke skulle innføre et slikt påbud i Norge.

Her i Norge har vi dårlig infrastruktur, dårlig sykkelkultur, dårlige veier, guffent klima,- og vi trenger nemlig et påbud. Det er alt for mange historier om hjelmer som har reddet liv, og dessverre også triste historier sykkelulykker uten hjelm, og all erfaring som jeg har gjort meg tilsier at hjelm kan beskytte mod alvorlige hodeskader,- og jeg vil bruke hodet til å snakke frem en lov som påbyr sykkelhjelm. For neste gang kan det være deg, eller meg eller noen vi er glad i som er uheldig.

Jeg er glad for økt fokus på miljø, på mer sykkelvennlige byer og steder. Nå må vi også bruke hodet å ta barn, unges og egen sikkerhet på alvor,- sykkelhjelmer bør påbys! Hører du, Erna? Det hadde vært utrolig flaut for dere i Syklistenes Landsforbund å være de eneste som fortsatt vil være mot et forslag for påbud av sykkelhjelm. Dere har enda sjansen. Så, kjære Syklistenes Landsforbund, – bruk hodet. Jeg skal ta dere på alvor hvis dere blir positive til et sykkelhjelmpåbud i Norge!

Det er lov å bruke hodet!

Da jeg var liten var det ingen som tenkte på at grunnen til ungenes bilsyke kunne skuldes foreldrenes intense rullingsrøyking i folkevogna.

Da jeg var liten var min faste plass i billen på hattehylla. Det var finere utsikt, og baksetet var opptatt av mine tre eldre brødre.

Grønn og liten, sjøsyk –  ikke rart vi ble kvalme av sigarettosen da Widerøe svinget over De syv søstre på vei til Mo i Rana.

Og det gikk sannelig godt meg både meg og mine søsken uten røykvarsler, bilbelte, redningsvest, dødmannsknapp og sykkelhjelm. Vi visste vel ikke den gang at vi manglet sikkerhetsnett. Kanskje hadde vi flaks?

Men når din kjære ligger der med store blødninger fra hodet med en rød elv av blod som brer seg utover asfalten etter en punktering på vei den fra Holmenkollen i høy hastighet en nydelig søndag i juni,- da skjønner du at det er for seint.

Så bruk hodet mens du kan!

Nå vet vi faktisk bedre.

Ja, til påbud av sykkelhjelm i Norge!

 

Foto: «Amsterdam sentralstasjon». © Margit Langseth, 2015

Margit Langseth, 10. 10. 2015

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg