Kreative kraftverk

Lyslykt av is, konsert i en møbelbutikk, et mobilt naust, bootcamp med nissedrakt, fiolinspill & foredrag, arkitekturperle på snaufjellet, lese dikt fra en benk i parken, rosa lys på kirken, movember, en hoppbakke langt til havs, julepynt av en Colaboks, omvendte julekalendre, turning i friluft, teater på en perrong, servering på berget på den ytterste nakne øy og en festival i ei lita bygd.

Listen er nesten uendelig, og la oss håpe at den aldri tar slutt. Kreativiteten er en gave fra himmelen som sprer glede til deg selv og de som er rundt deg. Kreativitet er gratis og gir effekt for mange millioner kroner.Men det er ikke pengene som er i sentrum. Det er skaperkraften og gleden med å realisere en vill ide som du kom på ved en tilfeldighet. Eller var det skjebnen. Kanskje en gammel drøm?

Kreative mennesker er de som skaper liv og røre, som tenker nye tanker, som er høyt oppe og av og til langt nede. Innovasjon, heter det visst. Den indre drivkraften som faen meg aldri tar pause, og når du trenger hvile som mest, ja da gnager den i kroppen og vil ut! Den er en djevel, en ond ånd og en gudommelig kraft. Det å ha god fantasi iblandet fryktløshet og gjennomføringsevne, er en gave og samtidig er det en besettelse, en pest og en plage.

Men takk, Gud, for disse kreative mennesker som tenker nytt, som ikke ser problemet, men søker gode løsninger. Jeg leste et sted at kreativitet er en ønsket egenskap for ledere. Det gjelder å se muligheter og tro på at mennesker kan få til ting, sammen. For alene er det ikke artig å være kreativ. Jeg må jo innrømme at det var veldig morsomt at min bror ville jeg skulle rosemale hans gamle vrak av en bil da vi var unge. Øverst på panseret der rusten hadde tatt mest tak. Jeg har hatt mange rare ideer, noen også gode. Lage smykker av trolldeig, ja, de egnet seg best på veggen. Rekved til hylle, – og det LENGE før det ble omtalt i glansete interiørblader. Min mann er heldigvis tålmodig, og hyllen har levd i flere varianter gjennom 15 år nå. Nå er den hypermoderne. Og Herre Gud,- så artig det var! Og det tar aldri slutt.

Kreativiteten er gratis, fri og franko, særlig til husbruk. Men den koster likevel. Det burde vært satt en pris på disse som er primus motor, som trener turnjenter, satser på kunst, sprer musikk og sang og tar regien som ingen ser timelistene for. Alle disse kreative folk, ofte kvinnfolk, som tar sine indre krefter ut i idrettslaget, kulturverkstedet, reiselivsbedriften og younameit.

Kulturbaserte næringsvirksomheter er profesjonalisering av kunnskap og kreativitet, og denne næringen har flere ansatte enn industrien og er den største vekstnæring i Europa. Både regjeringen og kommunen har over år økt satsningen, og for noen resultater det har gitt. Pengene gir stor avkastning. De yngler formelig. SynEnergi. Ungdommene komponerer, studerer på nasjonale scener og etablerer seg som kunstnere. Likevel er det lave lønninger, dugnadsbasert og ja, det er jo gøy og vi tror på det. Men kompetanse har sin pris og bør verdsettes. Kreativitet også. For ikke å snakke om kunsten som kombinerer disse to.

Disse kreative mennesker er sine egne kraftverk og synergieffekten er enorm og helt umulig å måle. For hvordan måler man livskvalitet? Ånd og sjel? De som trener våre barns største muskel, nemlig hjernen, disse kulturarbeiderne står på lang utover ettermiddager og helger. De skriver ikke timer lengre. De brenner for ideen, de brenner for realiseringen. De stråler i lyset av sin energi og lager høyspenning sammen med andre kreative. Men faren er alltid tilstede at ressursene tar slutt en gang. Bom stopp. De brenner ut. Tombola. Så her er det vår oppgave å holde skovlhjulene i gang til disse fyrverkeriene. Det å bli sett. Klapp på skulderen. En gjentjeneste. En bonus? Det minste disse fortjener er en takk!

Så til slutt en oppklaring eller kanskje en advaring. Det er ikke gull alt som glitrer. Enkelte som påberoper seg kulturkompetanse, kreativitet og kulturminnevern, gjerne over en forside i avisen. Alarm! Pass på, warning og på med rødlyset. Svært mange slike prosjekt som har profitt som øverste mål, slike generer ikke kreativ kraft. Det å rive et gammelt hus som dessverre var i for «dårlig» forfatning for å bygge sjarmløse leiligheter bygd på billigste vis eller for å fin utsikt. Det å bygge institusjoner på dyrket mark eller sette opp brakkerigger under påskuddet å lage til et «serveringsted» for innbyggerne. Disse er ingen kreative kraftverk, men lider av mangel på fantasi, skaperkraft og er ikke løsningsorienterte. De tenker ikke glede og livskraft, men de tenker vel i grunnen mest på seg selv. Det kalles egoisme. Trøsten får da være at disse kraftverkene ikke har noen naturressurser å bygge fremtiden på.

Og en ting er sikkert: når pengepungen er tom, så slukkes lyset for godt.

Hvis lysene i det hele tatt har vært på…

Og da vil den ekte kreativiteten blomstre som før. Det er en ild som aldri tar slutt.

 

 

 

Margit Langseth

11.12. 2014

 

Foto: Margit Langseth

“Torgrims lyslykt”, Sandnessjøen, 2013

“Ja, så bygger vi rundt, da”, Rødøy, 2014.

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg