Butikken i mitt hjerte

Butikken i mitt hjerte 

Det finnes nærbutikker over hele Norge, over hele Europa og i hele verden. Mens kjøpmannen på hjørnet i byene er gått inn i historien, så er nærbutikken i distriktet selve livsnerven på små steder. I et øyvære et godt stykke til havs, blant tusen holmer og skjær på Helgelandskysten finner du verdens beste nærbutikk. Og det sier jeg som hater shopping og som også aller helst vil slippe å handle matvarer. Men på øya Brasøy gleder jeg meg til å gå på butikken. Jeg er på butikken så lenge som det kan sømme seg, og jeg handler alt jeg kan! «Kopen» er butikken i mitt hjerte.

Med omlag 40 fastboende og et varierende antall feriefolk klarer nærbutikken på Brasøy å tilby et stort utvalg av varer hele året rundt. Her handlet min bestefar, min mor og her handler jeg. På «Kopen» får du alt du trenger og mere til. Mat og drikke, pesto og pasta, hekletråd og garn, kopper og kar, sokker og håndduker, rottegift og fiskekroker. Bensin og øl. Her får du ferske boller og nystekt brød. Det de ikke har inne, kan bestilles. Det som ikke kan bestilles kan ofte lånes eller fikses, som for eksempel en sykkelpumpe eller en hengsel til et kjøkkenskap. Det pleier å ordne seg.

Dette er butikken som tilpasser sine åpningstider til fergerutene, og utvider på fredag og i sommersesongen enda det betyr lengre dager med jobb, mens andre ferierer med sine familier. På «Kopen» treffes folk til faste tider i kafeen. Her er det kaffe og kaker,- vær-så-god-forsyn-deg. Sparegrisen på bordet fungerer som kasseapparat. Jeg tror også de fleste rydder opp etter seg, og de mest samvittighetsfulle eller kaffetørste setter på nyekaffe og vasker opp. Snart er det åpning av den nye kafeen. Stilig og elegant innredning. Laget på dugnad, selvfølgelig. Det blir middagsservering, pubkvelder og i lavsesongen hilser vi sparegrisen igjen velkommen. Vi gleder oss til alt! 

Nærbutikken på Brasøy er med i Merkurprogrammet som er et statlig utviklingsprogram for nærbutikker. Det gir god motivasjon og drahjelp for å bli en enda bedre butikk. Butikken har fått tildelt en rekke utmerkelser. Beste “Post i butikk”, bolystpris og en flott tredjeplass i «Årets kjøpmann 2014». Det er vel fortjent for Ann Grethe som daglig leder med Liv og Sten som trofaste ansatte.

Gratulerer!

For det er nettopp Ann Grethe, Liv og Sten som jobber på «Kopen» som gjør butikken så spesiell som den i virkelighet er. De strekker seg alltid langt for å yte god service enten du trenger varer levert hjem eller ikke rekker siste ferge onsdag før påske. En gang hadde jeg glemt tacosausen, og den ble bragt på døra. De snakker med ungene, og har stor tålmodighet når ungene kler av seg støvlene og leker sisten mellom butikkhyllene. Trenger du hjelp med oppskriften eller ikke vet hvor den og den bor,- så spør på «Kopen». Her får du opplysninger du trenger eller ikke trenger. Det er også veldig greit at de da spør rett ut,- hvor er mannen, kommer han i kveld? Ja, det kunne jo hende vi var blitt skilt siden sist. Kjekt å vite. -Hvordan går det med moren din? Så får du svar tilbake på det du lurer på, om det er folk på Sveøya og på holmen i helga, om hvordan været blir, hvor naboen er på ferie og andre slike spørsmål man blir opptatt av når man møter noen med hjertet. Det beste er at her finnes en sone for å snakke om store ting i livet, som barn og barnebarn eller det som kan være strevsomt; stress på jobb, sykdom eller dårlig samvittighet for alt man ikke rekker. Men det kommer selvsagt an på hvor lang køen er.

Uten denne butikken, kan jeg vanskelig å se for meg at det å tilbringe tid på fantastiske Brasøy vil bli verken så lettvint eller artig. Så derfor vil jeg oppfordre alle til å handle ALT på sin nærbutikk. Det er ikke enkelt å holde tritt med tilbud hos de store matvarekjedene når fastboende pendler ut og feriefolket pendler inn.  Det er helt sikkert en utfordring å jobbe sommerferier som er høysesong, høytider og ferier når folk reiser til øya i hopetall. Det er en livsstil å jobbe på nærbutikken, og hele familien blir også delvis involvert i driften. Ved sykdom, rundvask, varetelling og varaleveranser. Det er ikke lett å få avviklet ferier sammen med egen familie. For ikke å snakke om når ansatte går hen og brekker armer eller bein. Vikarer er vanskelig å få tak i. Men fordelen med å være en bedrift som er et hjerte i bygda er at det ordner seg som regel. Det er alltids noen som kan trå til enten det er behov for en vikar eller et malingsstrøk. Jeg stiller gjerne opp, hvis det trengs.

Dette noen av mange grunner til at dette er butikken i mitt hjerte. 

Hurra for Ann Grethe, Liv og Sten som fortjener honnør, priser og takk.

Måtte Kopen alltid bestå!

 
 

Margit Langseth

15. april 2014

 

2 kommentarer
    1. Hærlige Brasøy/Prestøy med hyggelige mennesker😊😊. Vil hilse til Sten og alle som husker meg😀😀. Hilsen Allan

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg